آزمایشگاه هوش مصنوعی

آزمایشگاه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر است که بر توسعه ماشین‌های هوشمند یا فناوری‌هایی تمرکز دارد که قادر به انجام وظایفی هستند که به طور معمول به مغز انسان نیاز دارد. هوش مصنوعی شروع به لمس عناصر زندگی روزمره ما کرده است. از جمله موارد استفاده رایج آن می‌توان به تلفن همراه یا دستیار خانگی اشاره کرد که می‌تواند به صورت بلادرنگ به پرسش‌ها پاسخ دهد.

هوش مصنوعی اغلب به عنوان مکانیزمی برای حل مشکلات پیچیده‌ای در نظر گرفته می‌شود که تاکنون بدون جواب باقی مانده‌اند. به عنوان مثال، الگوریتم‌های جستجوی سریع درگذشته بخشی از هوش مصنوعی محسوب می‌شدند. بنابراین هوش مصنوعی طبق تعریف‌اش یک حوزه رو به جلو و در حال تغییر است که همیشه به دنبال پیداکردن راه‌حل برای چالش‌های جدید خواهد بود.

پروژه‌های انجام شده در آزمایشگاه هوش مصنوعی

پلتفرم  AI Call Center (Avatar)

پلتفرم آواتار می‌تواند با استفاده از ربات­های هوش مصنوعی بخشی زیادی از تماس‌های ورودی مرکز تماس ایرانسل را با همزمانی بالا مدیریت کرده و با ارایه خدمات متنوع، سطح رضایت بالایی در ارتباط با مشتریان به وجود آورد.

ویژگی‌های این پلتفرم:

  • پلتفرم آواتار به عنوان یک ایجنت عمل می‌کند تا از مسیریابی تمامی تماس‌ها به اپراتورهای مرکز تماس جلوگیری کند.
  • این پلتفرم می‌تواند با سیستم‌های مختلف مانند Ticketing ، Charging systems  و CRM ادغام شود.
  • این پلتفرم از موتور NLP پیشرفته استفاده کرده و گردش‌های کاری مختلف را به زبان طبیعی انسان مدیریت می‌کند.

پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتریان در  فضای مجازی (Social Media CRM)

پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتریان در  فضای مجازی یک نسخه بومی‌سازی شده از بهترین اپلیکیشن‌های جهانی است که برای پاسخگویی به مشترکان، نظارت و تحلیل فضای مجازی به منظور تعامل هرچه بیشتر با مشترکان ایرانسل استفاده می‌شود.

ویژگی‌های این پلتفرم:

  • مدیریت پاسخگویی در فضای مجازی
    • پاسخگویی به مشترکان ایرانسل در فضای مجازی با قابلیت‌های ویژه و در کمترین زمان ممکن
    • دریافت هشدارهای مختلف رسانه‌ای به جهت پاسخگویی هرچه بهتر در رسانه‌های اجتماعی
  • تحلیل رقابتی در فضای مجازی
    • مقایسه سهم حضور رقبا در فضای مجازی به منظور بهبود استراتژی روابط با مشتریان
  • پایش فضای مجازی
    • نظارت بر تمامی منشن‌ها در رسانه‌های آنلاین و آفلاین از قبیل اینستاگرام، توئیتر و تلگرام و پاسخگویی به آن‌ها در کمترین زمان ممکن.

آزمایشگاه AR/VR

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (VR/AR) دو فناوری‌ای هستند که فرصت یادگیری آسان‌تر را برای فراگیران حوزه‌های مطالعاتی مختلف فراهم می‌کنند. ترکیب همزمان دنیای واقعی و تصاویر مجازی مفهوم واقعیت افزوده را شکل می‌دهد. در این فناوری، یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم به عناصر دنیای واقعی افراد اضافه می‌شود. عناصر پیرامون عمدتا توسط حسگرها دریافت شده و توسط کامپیوتر پردازش می‌گردد. سپس محتوای کامپیوتری با یک رابط تعاملی با عناصر محیطی ترکیب می‌گردد، به ‌طوری که به صورت یک دنیای واقعی درک می‌شود. در کنار فناوری واقعیت افزوده، فناوری واقعیت مجازی (VR) وجود دارد. این فناوری با ایجاد یک محیط مجازی در جلوی چشمان کاربر و براساس حرکت سر و بدن، تعامل با محیط مجازی را برقرار می‌کند.

آزمایشگاه AR/VR زیر نظر بخش تحقیق و توسعه ایرانسل‌لبز به منظور فراهم کردن خدمات در حوزه‌های آموزش، سلامت، سرگرمی و … در بستر شبکه 5G شرکت ایرانسل تاسیس شده است.

آزمایشگاه اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء (IoT) به گسترش اینترنت فراتر از مرزهای تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها دلالت دارد. با استفاده از اینترنت اشیاء می‌توان اینترنت را به محدوده وسیعی از وسایل مانند حسگرهای هوشمند، لوازم خانگی، ماشین و کامیون، کیوسک‌ها، دستگاه‌های تناسب اندام و چراغ‌های راهنمایی منتقل کرد. امروزه میلیون‌ها دستگاه IoT، با جمع آوری میلیاردها داده ثبت شده، تصمیم گیری‌های سریع‌تر همراه با دقت بالاتر را امکان پذیر می‌کنند. اینترنت اشیاء  همه جنبه‌های دنیای ما را متحول می‌سازد. نوآوری در زمان واقعی اتفاق می‌افتد و شرکت‌ها، کارآفرینان و افراد به دنبال راه‌هایی برای مدیریت، مقیاس بندی و کسب درآمد از راه حل‌ها و اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در بازه‌های زمانی سریع هستند.

آزمایشگاه اینترنت اشیاء زیر نظر بخش تحقیق و توسعه ایرانسل‌لبز به منظور فراهم آوردن سرویس‌های IoT در بستر شبکه ایرانسل تاسیس شده است.